Astma en COPD

Astma en COPD zijn veel voorkomende longklachten. Hieronder geven wij informatie over de risicofactoren, de symptomen en hoe fysiotherapie u kunt helpen bij:
Astma

Wat is Astma?

Astma is een blijvende ontsteking aan de longen. Uw longen reageren daardoor gevoeliger op bepaalde prikkels, zoals rook, huisdieren, huisstofmijt en uitlaatgassen. Door deze prikkels kunt u zich benauwd voelen of gaan hoesten. Een reactie op de prikkels zorgt voor zwellingen in de slijmvliezen van de neus, keel en longen. Hierdoor verkrampen de spieren die om de luchtwegen zitten en trekken samen. Hierdoor kunt u moeilijk ademen.

Soorten Astma
  • Allergische astma; door stoffen in te ademen waar u allergisch voor bent, raakt u benauwd.
  • Niet allergische astma; hierbij krijgt u klachten door bijvoorbeeld uitlaatgassen, rook, parfum of schoonmaakmiddelen.
  • Inspanningsastma; hierbij wordt u benauwd als u zich inspant. Vaak wordt er een inhalator voorgeschreven door uw huisarts. Door verbetering van de conditie kunnen de klachten afnemen.
Er zijn een aantal factoren waardoor het risico op astma vergroot, namelijk:
  • Roken tijdens de zwangerschap vergroot de kans dat het kind astma krijgt
  • Overgewicht/ondergewicht
  • Blootstelling aan sigarettenrook
  • Omgevingsfactoren
Een bekent symptoom van astma is benauwdheid en hoesten. Doordat de slijmvliezen geïtereerd zijn, wordt er meer slijm geproduceerd. Hoesten is een natuurlijke reactie om het slijm los te maken. Verder zijn piepend ademen, kortademig zijn en een gebrek aan energie symptomen van astma.

Bij D&G Fysiotherapie krijgt u individuele begeleiding om uw astmaklachten te verhelpen/verlichten. Wij werken graag samen met een patiënt aan een geschikt behandelplan. Bij astma focussen wij op ademhalingsoefeningen en conditie. Daarbij geven wij een leeftijd-en leefstijladvies. Heeft u astma? Dan raden wij u aan om te blijven bewegen en indien u rookt, te stoppen met roken.

Wat is COPD?

COPD staat voor Chronic Obstrucitve Pulmonary Disease en is een chronische (blijvend) longziekte. Doordat de longen beschadigt zijn, wordt het ademen moeilijker. Alledaagse dingen, zoals traplopen, aankleden of boodschappen doen kunnen door COPD lastig zijn. Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling.

COPD kan men in twee categorieën plaatsten, namelijk:

• Chronische bronchitis; hierbij zijn de bronchiën (vertakkingen van de luchtpijp) ontstoken. Het lichaam maakt hierdoor meer slijm aan en wordt het ademhalen lastiger.
  • Longemfyseem; hierbij gaan langzaam de longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat het zuurstof dat u inademt in het bloed komt en dat u de afvalstoffen weer kunt uitademen. Door vermindering van de longblaasjes wordt het dus moeilijker om zuurstof in het bloed te krijgen en het uitademen van afvalstoffen, waardoor u benauwd kan worden.
Roken is bijna altijd de oorzaak van COPD. Zelfs het meeroken kan het risico op COPD vergroten. Bij de meeste mensen ontwikkelt COPD zich na hun veertigste levensjaar.
Andere risicofactoren zijn:

• Erfelijke ziekte; bij de aangeboren ziekte Alpha-1 wordt het eiwit alpha-1 niet aangemaakt of werkt niet goed.
  • Longziekte
  • Giftige stoffen en stofdeeltjes; langdurige blootstelling aan bijvoorbeeld, sigarettenrook, houtstof, asbest, chemische stoffen en uitlaatgassen
  • Astma; als astma onvoldoende wordt behandeld, kan dit COPD veroorzaken
  • Overgewicht/ondergewicht
Een veel voorkomend symptoom van COPD is een tekort aan adem. Hieronder nog een aantal symptomen:
  • Hoesten/slijm ophoesten
  • Kortademigheid
  • Benauwdheid
  • Gewichtsverandering
  • Vermoeidheid
Herkent u de symptomen van COPD? D&G Fysiotherapie kan u helpen. COPD is voor ieder persoon verschillend. De mate van benauwdheid kan ook verschillen. Wij kijken daarom naar het individu zelf en behandelen de patiënt op hoe diegene zich op dat moment voelt. Wij stellen als eerste de hulpvraag ´wat wilt u kunnen doen/bereiken?` Het antwoord hierop wordt dan de doelstelling van de behandeling. Daarnaast leren wij de patiënten te Huffen. Dit is een techniek om van het slijm af te komen.

Voor patiënten die ernstig last hebben en niet in staat zijn om naar de praktijk te komen, komt D&G Fysiotherapie ook aan huis. Bij COPD is ons advies om in beweging te blijven en als u rookt, te stoppen met roken.

Heeft u last van astma of COPD en is overgewicht of ondergewicht één van de gevolgen, dan raden wij u aan om een afspraak te maken bij een voedingsdeskundige. Binnen het Paramedisch Centrum Tilburg-Noord is er ook een diëtistenpraktijk aanwezig. U kunt dan de fysiotherapie en een consult met de voedingsdeskundige samen plannen.