Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode, waarbij uw fysiotherapeut met een speciale techniek uw spieren aanprikt. Met deze techniek raken uw spieren snel en langdurig ontspannen. Dry needling is specifiek gericht op triggerpoints.

"Dry" duidt aan dat er gebruik wordt gemaakt van een droge naald, er wordt geen vloeistof geïnjecteerd.

Wat zijn triggerpoints?
Een triggerpoint kan een pijnlijke verkramping van de spier en een overprikkeling van de nabijgelegen zenuwbanen veroorzaken. Hierdoor kan de spier niet meer ontspannen. Iedereen heeft triggerpoints, hier hoeft men echter niet altijd last van te hebben. Als u last heeft van een triggerpoint kunt u dit herkennen aan bijvoorbeeld bewegingsbeperkingen, pijnklachten, stijfheid en krachtverlies. Een triggerpoint kunt u ook zien als een spierknoop.

Bij dry needling is de fysiotherapeut opzoek naar de triggerpoints, omdat deze vaak de oorzaak zijn van uw pijnklachten. Triggerpoints kunnen door allerlei oorzaken ontstaan. Hieronder een aantal oorzaken:
  • Acute beweging, denk hierbij aan trauma of ongeval
  • Langdurig verkeerde houding
  • Langdurig inactief of onbeweeglijk zijn wat het verstijven en verzwakken van de spieren bevordert
  • Overbelasting, denk hierbij aan bijvoorbeeld computergebruik
  • Sportblessures
  • Slaaptekort
  • Stress en depressie

Dry needling versus acupunctuur
Dry needling is géén acupunctuur. Bij acupunctuur worden er meerdere naalden in het lichaam gezet, die een langere tijd blijven zitten. Dit heeft invloed op de energie in het lichaam. Dry needling gebruikt wel dezelfde soort naald als bij acupunctuur. Het verschil is dat de fysiotherapeut meestal maar één naald gebruikt en deze kortdurend in de spier aanbrengt, waardoor de spier geprikkeld wordt.

Hoe ziet de behandeling eruit?
Uw fysiotherapeut analyseert eerst uw klachten door een vraaggesprek en gericht onderzoek. Daarna onderzoekt de fysiotherapeut uw spieren die mogelijk de pijn veroorzaken. Hierbij wordt er specifiek naar de triggerpoints in de spieren gezocht. Als er triggerpoints worden gevonden, zal de fysiotherapeut deze behandelen om de spieren te ontspannen. Bij de behandeling is het de bedoeling, dat de triggerpoints uitgeschakeld worden. De fysiotherapeut zal door middel van een naald de spier gericht aanprikken waardoor deze ontspant. Na de behandeling geeft uw fysiotherapeut u oefeningen en advies mee zodat u thuis de verbeterde situatie kunt bijhouden.

Wat voelt u tijdens de dry needling behandeling?
De naalden die bij een dry needling behandeling worden gebruikt, zijn zeer dun. Uw fysiotherapeut zal op het punt waar de triggerpoint is gelokaliseerd de dunne naald snel door de huid prikken, waardoor het nagenoeg pijnloos is. Daarna brengt uw therapeut de naald door de spier naar het triggerpoint toe. De spier spant zich aan waardoor u een dof- of krampgevoel kunt ervaren.

Zodra de punt van de naald het triggerpoint bereikt, reageert de spier. Dit wordt een Local Twitch Response genoemd. Deze reactie voelt als een elektrisch schokje. Door de naald op en neer te bewegen, worden zoveel mogelijk vezels van het triggerpoint losgemaakt. De Local Twitch Responses kunnen zeer hevig zijn, afhankelijk van het aantal triggerpoints in de spier. U kunt een uitstralende pijn ervaren.

``Ik kreeg een zwaar gevoel in mijn arm maar het was niet pijnlijk. De naald voelde ik niet eens!´´

Het kan zijn dat u tijdens de behandeling ineens zweterig, rillerig of zweverig in het hoofd wordt. U kunt ook misselijkheid ervaren. Deze reacties zijn van voorbijgaande aard. Rekening houdend met deze reactie zal er in liggende houding behandeld worden.

Wat voelt u na de behandeling?
De eerste uren na de behandeling kan de spier gevoelig, beurs of stijf aanvoelen. De dag na de behandeling kunt u nog een beurs gevoel ervaren. De napijn kan ongeveer 1 tot 5 dagen duren en neemt geleidelijk af. Nadat de pijn is afgenomen, treedt er een merkbare verbetering op. De pijnklachten nemen aanzienlijk af en doordat de spier meer ontspannen is, neemt de bewegelijkheid toe.

``Toen het klaar was voelde het nog steeds wat zwaar, maar wel heel erg verlichtend.´´

Dry needling bij D&G Fysiotherapie
In onze praktijk wordt dry needling toegepast door Anouk. Zij is bevoegd deze techniek toe te passen. Zij heeft een erkende opleiding gevolgd.

Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, vallen de kosten voor Dry needling onder de aanvullende verzekering.