Claudicatio intermittens (etalagebenen)

Uw benen hebben zuurstof nodig tijdens het lopen. Het zuurstof wordt door de slagaders door het bloed vervoerd. De slagaders van het been kunnen vernauwen door aderverkalking. Hierdoor wordt er minder bloed aangevoerd en dus ook minder zuurstof wat kan leiden tot pijnklachten. De pijn komt dus eigenlijk door zuurstof tekort bij inspanning (lopen). Met rust neemt de pijn weer af.

Er zijn een aantal risicofactoren die zorgen voor een grotere kans op etalagebenen, namelijk:
  • Suikerziekte
  • Een hoge bloeddruk
  • Overgewicht
Deze factoren versterken elkaar. Heeft u bijvoorbeeld suikerziekte en rookt u, dan kan het zijn dat u meer risico heeft om etalagebenen te krijgen.

Een symptoom van etalagebenen is dat u vaak last heeft van pijnlijke benen wanneer u loopt. Ook verkrampingen en vermoeide benen kunnen een symptoom zijn van etalagebenen. Een ander symptoom van etalagebenen is een verdikking van de teennagels. Ook kan het zijn dat wondjes op de voet of benen minder snel genezen of zelfs gaan zweren. Doordat er bij extra inspanning ook meer zuurstof nodig is, kunt u juist meer last krijgen van de benen. Bij koud weer trekken de bloedvaten samen waardoor u ook meer last kan krijgen.

Herkent u deze symptomen? Dan kan D&G Fysiotherapie u helpen. Voordat wij aan de slag kunnen gaan, hebben wij een verwijsbrief van uw huisarts nodig. Voor de behandeling van etalagebenen is de verwijzing een vereiste. Bij de eerste afspraak wordt er een 0-test afgenomen. Hieruit kunnen wij een behandelplan maken wat op het individu gebaseerd is. Er wordt gekeken tot welke grens de patiënt kan gaan. De behandeling bestaat uit lopen op de loopband. Voor ieder persoon kan de snelheid en afstand van de loopsessie verschillen. Bij D&G Fysiotherapie is de behandeling niet in groepsverband maar persoonlijk. U krijgt dus alle aandacht van uw fysiotherapeut.

D&G Fysiotherapie is lid van Claudicationet.