Hoofdpijnklachten

Bij hoofdpijn kan de pijn zich in verschillende locaties van het hoofd bevinden. Tevens kan de pijn vanuit de nek uitstralen naar het hoofd. De pijn kan stekend, zeurend of kloppend aanvoelen. Een aantal verschijnselen kunnen gepaard zijn met hoofdpijn, namelijk overgevoeligheid voor geluid en licht en misselijkheid. In de meeste gevallen is het lastig om de oorzaak van hoofdpijn te vinden. Hoofdpijnklachten kunnen echter vaak verholpen worden.

Hieronder gaan wij dieper op een aantal soorten hoofdpijn in, namelijk:
  • Migraine
  • Spanningshoofdpijn
  • Hoofdpijn vanuit de nek
  • Aangezichtspijn
  • Clusterhoofdpijn
Migraine
Migraine komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen en gaat gepaard met bonzende hoofdpijn meestal aan één kant van het hoofd. Voordat er hoofdpijn geconstateerd wordt, kunnen er vlekken in het oog worden gezien en lichtflitsen, het zicht kan troebel worden. Daarnaast gaat migraine gepaard met misselijkheid en neiging tot braken. Gevoeligheid voor geluid en licht en het zien van aura´s wordt ook in verband gebracht met migraine. Wat de migraine veroorzaakt is onbekend. Migraine wordt ook wel in verband gebracht met menstruatie en ooginspanning.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan voelen alsof er een knellende, strakke band om het hoofd zit. Het is een zeurende pijn dat hoog in de nek gevoeld kan worden. Vaak straalt de pijn uit naar de zijkanten (de slapen) van het hoofd. Spanningshoofdpijn kan veroorzaakt worden door grote mentale spanning.

Hoofdpijn vanuit de nek

Deze hoofdpijn komt vanuit problemen met de nek voort. Het kan zijn dat er een verhoogde spierspanning hoog in de nek aanwezig is. Dit kan ontstaan door overbelasting, slechte houding, trauma en zware fysieke arbeid. De pijn wordt aan één kant van het hoofd gevoeld of in de nek. Het kan zijn dat u met één beweging van het hoofd de hoofdpijn al veroorzaakt.

Aangezichtspijn

Deze pijn kan rondom de wangen, slaap, kaak, ogen of een combinatie voorkomen. De pijn kan ook uitstralen naar het hoofd, nek of hals. De pijn is een zeurende pijn dat enkele seconden of minuten kan duren.

Clusterhoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn komt vaker bij mannen voor. Clusterhoofdpijn kan een ondraaglijke pijn zijn waardoor normaal functioneren tijdelijk niet mogelijk is. Rondom het oog of de slapen centreert de pijn. Symptomen kunnen rode ogen, tranende ogen een verstopte neus of een loopneus zijn. Tijdens de aanval kan men onrustig en bewegelijk zijn door de ondraaglijke pijn. Oorzaken van deze vorm van hoofdpijn zijn roken, alcoholgebruik, inname van bepaalde voedingsstoffen en stress.

Er zijn een aantal factoren dat een rol speelt bij het ontstaan van hoofdpijn, namelijk:
  • Stress/spanning
  • Slechte houding
  • Lang in één houding zitten of staan
  • Slecht afgestelde bril of verminderd zicht
  • Hormoonschommelingen
Bij hoofdpijnklachten wordt bij D&G Fysiotherapie eerst geconstateerd waar de pijn vandaan komt. Vaak zijn hoofdpijnklachten vage klachten waarbij het voor de patiënt lastig is om te achterhalen waar de pijn vandaan komt. De therapie zal voornamelijk uit oefentherapie en mobilisatie bestaan. Bij D&G Fysiotherapie richten wij ons voornamelijk op het geven van adviezen en informatie. Tijdens de behandeling reduceren wij de pijn, optimaliseren wij bewegelijkheid van de nek en gewrichten en verlagen wij de spierspanning.

Massage kan wel verlichtend werken maar de onderliggende oorzaak van uw hoofdpijn kan hiermee niet verholpen worden.