Nek- en rugklachten

Nek- en rugklachten zijn zeer voorkomende klachten. Hieronder uitleg over de risicofactoren, symptomen en wat fysiotherapie voor u kan doen bij:

Rugklachten
Nekklachten

Rugklachten

Men kan chronische rugklachten hebben maar ook korte tijd last hebben van rugklachten. Voor een klein percentage mensen is er een oorzaak van rugklachten te vinden (specifiek). Echter voor de meeste mensen zijn de oorzaken van rugklachten onduidelijk (aspecifiek).

Bij specifieke rugpijn worden de klachten veroorzaakt door een aantoonbare onderliggende aandoening.  Voorbeelden kunnen zijn, schade langs de wervelkolom door bijvoorbeeld verdrukking van de zenuwen (hernia/ stenose), osteoporose (broze botten, d
it komt door een inzakking, verschuiving of een breuk in de wervels), reuma of een tumor.

De meeste mensen hebben rugklachten waarbij er geen duidelijke oorzaak is. De pijn zit dan vooral in de onderrug en wordt ook wel spit genoemd. De volgende factoren spelen een rol voor rugklachten:
  • Inspanning van de rug
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Zwakke spieren
  • Overgewicht
De locatie van de pijn kan per persoon verschillen. De pijn kan in de onderrug tussen uw onderste ribben zitten en in uw stuitje. De pijn kan naar de billen, bovenbenen, onderbenen en de voeten uitstralen. Tevens kan de pijn tussen uw schouderbladen en het midden van uw rug zitten. Pijn aan de bovenkant van de rug kan uitstralen naar de nek of armen. Voor de één is het een ondraaglijke pijn waardoor men haast niet kan bewegen. Voor de ander is het een zeurende pijn, dat langzaam erger wordt.

Bij rugklachten wordt er eerst gekeken naar uw houding en wordt er onderzoek gedaan naar dieperliggende oorzaken. Bij dit onderzoek sluiten wij ernstige rugklachten uit. Bij ernstige rugklachten wordt u naar een huisarts doorverwezen.

Bij D&G Fysiotherapie bestaat de behandeling uit het trainen van de core stability. Deze oefeningen richten zich op de buikspieren, rug-en bilspieren. Daarnaast richten wij ons op reduceren van standsafwijkingen, massage en mobilisatie. Daarnaast stabiliseren wij door middel van medical taping.

Alle oefeningen zijn erop gericht dat u thuis makkelijk aan uw herstel kan werken en krijgt u oefenscenario´s die u in uw dagelijks leven kan gebruiken.

Nekklachten

Naar schatting heeft 70% procent van de bevolking last van nekpijn. Nekpijn kan geleidelijk aan ontstaan maar kan ook plotseling opkomen. Er zijn verschillende oorzaken die tot nekpijn leiden.

De oorzaken die leiden tot nekpijn kunnen ervoor zorgen dat de gewrichten niet meer goed bewegen. De spieren verkrampen waardoor de pijn ontstaat. Hieronder een aantal factoren dat het risico op nekpijn kunnen vergroten:
  • Slijtage/artrose van de nek
  • Langdurig dezelfde houding aannemen
  • Longproblemen
  • Schouders optrekken vanwege kou
  • Ongelukken of een val bijvoorbeeld bij een botsing (whiplash)
Nekpijn kan als een zeurende pijn aanvoelen. De pijn komt aan één kant van de nek voor of aan beide kanten. Ook kan het zijn dat de pijn zich boven op de schouders bevindt. De spieren in uw nek voelen strak aan en u kunt tijdens het bewegen van de nek een kraak geluid horen. Ook het bewegen van de nek is pijnlijk en moeilijk. Hieronder een aantal symptomen dat u kunt ervaren bij nekpijn.
  • Concentratiestoornissen
  • Oorsuizen
  • Duizeligheid
  • Uitstralende pijn naar de armen/stekende pijn aan de longen en schouderblad
De behandeling bestaat uit advies over preventie van nekklachten. Tevens adviseren wij over pijnstilling van uw klachten bijvoorbeeld, warmtekompressen en rekoefeningen. De oefeningen bestaan uit spierrekken en het vergroten van de mobilisatie. Verder bestaat de behandeling uit ontspannende massage en medical taping.